Undervisningsevaluering og kvalitetssikring STX og HF
STX add
Evaluering af den enkelte elev på STX
Formål:
Formålet med evalueringsstrategien tager udgangspunkt i den individuelle faglige udvikling og læring:
- Eleven skal opleve, at læreren er nærværende og har fokus på den enkeltes udvikling.
- Eleverne bliver bevidste om deres egen læring.
- Få systematik i evalueringen af den enkelte elev.
- Sikre kvalitet i karakternoter samt karaktersamtaler med fokus på læring og udvikling.
Nedenstående plan er justeret med udgangspunkt i evalueringen fra 2021-2022.
Model for evaluering:
November/december | Februar/Marts | Maj/Juni | |
1g - Afsluttende fag | Prøve AP og NV | Karakter og karaktersamtale | Karakter Evt. eksamen |
1g - Fortsætterfag |
| Karakter + karaktersamtale | Karakter + evt. karakternote |
2g - Afsluttende fag | Karakter | Karakter | Karakter Evt. eksamen |
2g - Fortsætterfag | Standpunktssamtale | Karakter | Karakter |
3g - Alle fag | Karakter | Karakter | Karakter Evt. eksamen |
- Principper for ovenstående evalueringsmodel:
- B- og C-niveaufag: Minimum 1 karaktersamtale i løbet af undervisningstiden. (Idræt har standpunktssamtalen i 2.g, hvor der ikke gives karakter.)
- A-niveaufag: Minimum 2 karaktersamtaler i løbet af undervisningstiden. Den ene af disse samtaler foregår i efterårssemestret i 2.g, hvor der ikke gives karakter.
- Generelt:
- Nogle kan have brug for flere samtaler - både på lærerens initiativ og elevens initiativ.
- Der anvendes karakternoter efter behov til at understøtte karakteren og fokus for udvikling.
Der findes en vejledning til standpunktssamtalen herunder elevens forberedelse og anvendelse af studiehjulet samt anbefalinger og eksempler til karakternoten.
Udover evaluering i den enkelte elev i forbindelse med standpunktskarakterer og samtaler sker der en løbende formativ evaluering af elevernes standpunkt herunder tilbagemeldinger på elevernes skriftlige produkter.
HF add
Evaluering af den enkelte elev på HF
På HF er evalueringen af den enkelte elev struktureret omkring følgende skema:
1HF
1. semester | August | September | Oktober | November | December |
Evaluering | Indslusningssamtale |
|
| Faglærerevaluering & teamlærersamtale |
|
Eksamen mm. |
|
|
| Eksamensforberedelse: |
|
2. semester | Januar | Februar | Marts | April | Maj | Juni |
Evaluering | Midtvejsevaluering nf, dansk & matematik |
| Prøveprojekt FF2 ks | Faglærerevaluering & teamlærersamtale |
|
|
Eksamen mm | Eksamen kreativt fag | Terminsprøve |
| Evalueringsopgave nf | Flerfaglig eksamen nf | Enkeltfaglig eksamen nf |
2HF
1. semester | August | September | Oktober | November | December |
Evaluering |
|
|
| Faglærerevaluering og teamlærersamtaler |
|
Eksamen mm. |
|
|
|
| KS-flerfagligt projekt |
2. semester | Januar | Februar | Marts | April | Maj | Juni |
Evaluering |
|
|
| Faglærerevaluering og teamlærersamtaler |
|
|
Eksamen mm. | KS-enkeltfag | Terminsprøver | SSO | SSO | Skriftlig engelsk | Mundtlig engelsk |
Der findes manual og vejledning til de enkelte samtaler.
Udover evaluering og samtaler sker der en løbende formativ evaluering af elevernes standpunkt herunder tilbagemeldinger på elevernes skriftlige produkter.
Undervisningen add
Evaluering af undervisningen
Undervisningen skal evalueres løbende og i overensstemmelse med kravene i læreplanerne for de enkelte fag - dog mindst to gange årligt.
Formålet med evaluering er at:
- optimere elevernes læring
- forbedre undervisningen ved at inddrage eleverne
- at justere undervisningens niveau, form m.v. i forhold til elevernes faglige formåen og progression.
Den første undervisningsevaluering skal være afholdt senest november. Den anden undervisningsevaluering skal være afholdt senest marts. Ofte vil det være god praksis at evaluere efter hvert afsluttet forløb, men altså minimum to gange årligt.
Læreren orienterer mundtligt eller skriftligt eleverne om konklusionerne på evalueringerne. Faglæreren opbevarer resultaterne af evalueringerne gennem hele holdets forløb og vælger, hvilken evaluering, hun ønsker at drøfte med sin nærmeste leder.